Interview: Op de wedstrijdbaan van de NSR

North Sea Regatta 2015-3864
We willen als F18 klasse-organisatie uitdagende regatta’s varen en wat dat betreft zijn we tijdens de afgelopen NSR goed aan ons trekken gekomen. Zowel de zondag als de maandag waren om verschillende redenen erg leerzaam. Ik analyseer de dagen van de NSR met Norbert – onze Race Officer. Een interview door Ad Noordzij.

Zondag
F18 class event Muiderzand 2016-4106Het was lange tijd de vraag of we überhaupt zouden kunnen gaan varen.  De condities tijdens de verkenning in de ochtend waren zo heftig dat de halve bemanning van de startboot getroffen werd door zeeziekte. Na aanvankelijk uitstel waren de condities zeker bij de eerste start nog steeds erg pittig. Het bleek door de ruige zeegang, en in mindere mate de stroming, erg (te) lastig voor het RC-team om de pin-boei goed uit te zetten. Deze was zo erg favored dat hij nauwelijks over bakboord was te bezeilen. Hierdoor besloten een aantal teams bij de pin over stuurboord te starten; best spannend, maar het liep allemaal goed doordat alle teams goed opletten (goed gedaan!).

Maandag
Voor de eerste race hadden we maar liefst 4 starts nodig, waarvan 3 onder zwarte vlag. We hebben na afloop met Norbert vooral over deze race gesproken omdat er een aantal dingen niet naar verwachting verliepen. Norbert heeft ons bevestigd dat de startlijn er goed in lag: goed op lengte (net iets meer dan 200m) en met de pin 4-5 graden favored. Bij de starts lag het veld ook elke keer mooi over de startlijn verdeeld, dus kennelijk lag de pin niet te veel favored. Het bleek desondanks lastig starten vanwege de harde stroming die een scherp startend veld elke keer weer massaal over de lijn zette. De stroming was tijdens de starts van de eerste race zo hard dat de startboot dwars op toch nog een 3 BF wind lag. Bij één van de starts onder zwarte vlag bleken er zelfs 18 van de 21 boten te vroeg, en wel zo vroeg dat de Race Officer op het startschot vanaf het startschip achter het veld alweer vrij zicht had op de pin. We waren niet de enige baan met dit probleem; op tenminste één andere baan werd ook massaal te vroeg gestart – er schijnt ergens op FB een video hiervan te circuleren.

Blijven er nog een paar vragen over:

  1. Waarom werd er maar één boot na de eerste general recall onder zwarte vlag geschreven (en werd er na de tweede general recall geen nummers bijgeschreven)? Dit was een improvisatie van onze Race Officer (RO) in reactie op het massale vroege starten om zo aan het veld aan te geven dat er wel degelijk werd gekeken en geschreven. Het was echter een arbitraire beslissing met één duidelijk “slachtoffer”, Peter Kloppers. Ik begrijp dat dit inmiddels is uitgesproken tussen Norbert en Peter. Dilemma blijft wat de RO bij zo’n massale valse start dan wel moet doen terwijl de startlijn er goed in ligt. Kennelijk moet hij/zij namelijk alle te vroeg gestarte boten (18!) opschrijven en dat lijkt ook niet een gewenste invulling van een wedstrijddag. Maar wat dan wel te doen? Misschien op het bord schrijven dat 18 van de 21 boten te vroeg waren, zodat er duidelijke feedback is naar de zeilers over hoe er door het veld wordt gestart? Wie heeft er een goed idee?
  2. Waarom ging bij de 4e start van de 1e race bij de pin de general recall erin? Dit was een fout die tot veel verwarring leidde bij een aantal teams die bij of in de buurt van de pin waren gestart. De oorzaak lag bij de bemanning van de RC pin-boot. Deze nam na een te vroege start, door wederom veel boten, het initiatief om de general recall te trekken in de veronderstelling dat dit de beslissing van de RO zou zijn. Het werd allemaal nog wat erger doordat de bemanning van deze RC boot hierdoor niet was gefocust op het schrijven van de nummers, waardoor uiteindelijk een verkeerd nummer aan de RO werd doorgegeven. Dus één verkeerde actie met twee ongewenste consequenties. Overigens blijft in dit soort situaties het signaal (geluid en vlag) vanaf de startboot leidend, en moest er gewoon doorgevaren worden, maar feit blijft dat het trekken van de general recall door RC pin-boot tot de nodige verwarring leidde.

Het liep allemaal dus niet helemaal vlekkeloos. Maar laten we wel wezen, dat is ook goed te begrijpen gezien de erg uitdagende omstandigheden voor zowel de zeilers als de RC, die er wel in is geslaagd om ondanks de condities 5 races te laten varen. De kunst is om er van te leren, en de ervaring mee te nemen naar een volgende evenement. We schijnen dit met z’n allen best goed te doen, gezien de goede resultaten van de Nederlandse teams bij internationale wedstrijden, vooral als die bij harde wind en/of heftige condities worden gevaren. Onze Zweedse zeilgasten bleken tijdens de NSR ook aardig onder de indruk van het Nederlandse veld!

Ik hoop veel van jullie weer te zien op Catpoint dit weekeinde, het schijnt daar dit jaar wat mee te vallen met de stroming…

Reacties zijn gesloten.